3 manieren om je makkelijk te houden aan een lactosevrij dieet

0
639
Met een lactosevrij dieet vermijd je zoveel mogelijk producten waarin lactose of melk in zit. Lees 3 manieren hoe je dat simpel vermijdt! Blij Lactosevrij!

Hoe houd je je het beste aan een lactosevrij dieet?

Vind je het soms, net als ik, ook moeilijk om verleidingen te weerstaan, zoals appelgebak met slagroom, warme chocolademelk, Franse kaasjes, roomboter koekjes en melkchocolade?

Ik wel! Terwijl ik dondersgoed weet dat ik een opgezette buik en onrustige darmen krijg als ik het nuttig. En toch is het stemmetje in jezelf soms sterker dan je gezonde verstand. Ik dacht bij mijzelf: “Dat moet veranderen. Ik moet manieren vinden waardoor ik sterk ben in het laten staan van verleidelijke melkproducten”. De onderstaande manieren helpen mij bij het houden aan mijn lactosevrije dieet. Ik deel het graag met je, want misschien helpt het jou ook.

 

Manier 1: Denk aan de ellende die je voelt als je wél melkproducten eet of drinkt

Het klinkt misschien raar, maar mij helpt het als ik, op het moment dat ik bijna dat roomboter koekje wil eten, denk aan hoe vervelend het is om een opgezette buik of diarree te hebben als ik het koekje gegeten heb. Dat ellendige gevoel dat herken ik maar al te goed. Vaak is het mij niet waard om 1 minuut te genieten van een roomboter stroopwafel, wetende dat ik daarna minimaal 2 of 4 uur last heb van mijn buik en darmen. Het geeft mij een sterk en trots gevoel als ik door die gedachte de verleiding heb kunnen weerstaan. Twee vliegen in één klap, want ik heb het (ongezonde) koekje laat staan en ik heb een rustige buik.

 

Manier 2: Beloon jezelf met een lactosevrije/melkvrije lekkernij

Als je weet dat je in een omgeving bent (bijvoorbeeld een verjaardag) waarin er veel taarten of koekjes of hapjes met koemelk zijn, weersta de verleiding en beloof jezelf een lactosevrije/melkvrije lekkernij als je weer thuis bent. Maak bijvoorbeeld een lekkere melkvrije, glutenvrije chocoladecake en trakteer jezelf erop. Zorg er in ieder geval voor dat je altijd voor jezelf een melkvrije lekkernij thuis hebt liggen waar je met een gerust hart een hap van kunt nemen. Dan heb je iets om naar uit te kijken als je het even moeilijk hebt om een lekkernij met melk te weerstaan.

 

Manier 3: Neem voor jezelf een alternatief mee

Ga je naar een verjaardag of ben je op een borrel of feestje, neem iets mee wat je kunt eten. Ik heb in mijn tas altijd melkvrije fruitrepen, nootjes, koekjes, snoepjes of crackers bij me. Zeker als je trek hebt, dan ben je snel geneigd om fout te gaan snoepen. Het gevaar ligt op de loer dat je dan je melkvrije dieet negeert en een stukje kaas of taart eet. Vind je het saai om alleen maar een melkvrije fruitreep te eten? Eet dan een stukje pure chocola (zonder sporen van melk) die je zelf hebt meegenomen. Van pure chocola zit je snel vol en het geeft je toch het gevoel dat je even hebt kunnen snoepen. Of speur op het feestje naar hapjes die je wel kunt eten, zoals rauwe groente en (het meeste) brood.

 

Met een lactose intolerantie of koemelkallergie zul je jezelf altijd moeten beschermen tegen vele lekkernijen waar melk in zit. Soms lukt het je goed en soms lukt het niet. Dat is heel gewoon en het is ook een levensstijl waar je in moet groeien. Bij mij werkt de hierboven beschreven 1e manier het beste. Misschien bij jou ook? Test het maar eens uit. Heb je andere manieren die jou helpen? Deel het met alle lezers.

 

En vergeet niet,

GEEF EEN REACTIE

avatar
wpDiscuz