Neem het zekere voor het onzekere en neem deze 4 dingen mee op zak!

Voor veel mensen is de winter een heerlijk moment om op wintersport te gaan. Skiën, snowboarden, langlaufen, wandelen en misschien wel wat uurtjes après ski! Maar met een lactose intolerantie is het handig dat je voorzorgsmaatregelen treft voor als ‘het mis mocht gaan’. Met deze 4 dingen kun je ellende zoals buikklachten en misselijkheid zoveel mogelijk voorkomen of in nare situaties belanden…

 

1) Heb altijd voldoende lactosevrij eten op zak!

Het voordeel van winterkleding is, is dat je skibroek en ski-jack vaak veel zakken heeft. Daar kun je makkelijk lactosevrij eten in bewaren. Neem bijvoorbeeld lactosevrije notenrepen, een zakje noten of lactosevrije crackers mee. Of smeer ’s ochtends een sneetje brood met lactosevrij beleg en bewaar dit in je ski-jack. Dit kun je dan altijd erbij halen als je op de skipiste ineens trek krijgt. Maar vooral is het handig als er in het bergrestaurantje geen lactosevrij eten voorhanden is! In veel gerechten in de Alpenlanden wordt kaas, boter en room verwerkt. Dat is nou nèt niet wat je moet eten met een lactose intolerantie en zéker niet als je de hele dag onbezorgd in de sneeuw wilt zijn. En als je dan iets wilt eten in het bergrestaurant, neem dan bijvoorbeeld een salade zonder kaas en zonder dressing, een stukje brood met gerookte vleeswaren (pas op: ook hier kan soms lactose zitten!) of een portie friet. Of kies een ander gerecht waarvan je zeker weet dat het lactosevrij is.

 

2) Neem lactase pillen mee in je ski-jack

Mocht je op wintersport tóch zin hebben in bijvoorbeeld kaasfondue, raclette, warme chocolademelk of kaiserschmarrn bij dat hele gezellige restaurantje? Neem dan een lactasepil in. Het is handig om een voorraadje lactase pillen in je ski-jack te bewaren. Dan kun je het er altijd bij nemen als je onverwacht melk of melkbestanddelen nuttigt. Zo voorkom je zoveel mogelijk dat je tijdens het skiën of wandelen plotseling opkomende buikpijn of diarree krijgt. Op zo’n moment zit je daar gewoon niet op te wachten!

 

3) Een pakje zakdoekjes of velletjes toiletpapier is ook handig

Het kan gebeuren dat je tijdens je wintersport-activiteiten ineens nodig naar het toilet moet. Misschien ben je zelfs off piste aan het skiën of midden in het bos aan het wandelen en kun je het niet meer ophouden, omdat je een bende-buik hebt! Dan is het handig om zakdoekjes of velletjes toiletpapier bij de hand te hebben. Het fijnste is om het toilet op te zoeken van je appartement of hotel of van een restaurant, maar als dat niet kan, dan zul je het in de vrije natuur moeten doen. Op zo’n moment is het handig dat je zakdoekjes of toiletpapier op zak hebt, al is het alleen maar om het idee!

 

4) Je telefoon

Waar zou je zijn zonder je telefoon? Misschien wil je dat ding wel lekker uit laten en in je hotelkamer of appartement laten liggen, omdat je er even niet 100x per dag op wilt kijken? Maar met een lactose intolerantie is het goed om hem tóch mee te nemen als je de piste op gaat of gaat wandelen in de bergen. Stel je voor dat je in je eentje midden op de piste staat en je je ineens niet goed voelt door je lactose intolerantie. Dan is het fijn dat je degene met wie je op wintersport bent kunt bellen. Of je bent met je partner aan het wandelen en je voelt je niet lekker worden, maar jullie hebben geen telefoon op zak. In de bergen ben je vaak niet makkelijk te traceren en dan is het handig om een mobiele telefoon bij de hand te hebben…

 

Als ik op wintersport ga, dan neem ik de bovenstaande 4 dingen altijd mee in mijn ski-jack. Dat geeft mij een gerust gevoel en kan ik onbezorgd genieten van de vakantie. Soms lukt het namelijk niet om je tijdens je vakantie aan een lactosevrij dieet te houden. Deze tips wil ik daarom graag met je delen voor als je ook op wintersport gaat met een lactose intolerantie. Heb jij nog tips? Of heb je ervaringen die je wilt delen? Zet het gerust in een reactie hieronder. Of zet je reactie op mijn Blij Lactosevrij Facebookpagina. En vergeet niet,

GEEF EEN REACTIE

avatar
wpDiscuz