Welke 3 voedselintoleranties komen het meeste voor?

Steeds vaker hoor je dat mensen niet meer tegen zuivel, meelproducten, kippenei, pinda’s, fruit en/of noten kunnen. Hun lichaam komt dan in opstand! Vaak wordt dit veroorzaakt door een voedselintolerantie of een voedselallergie. In dit blogartikel vertel ik je wat de 3 meest voorkomende voedselintoleranties zijn en geef ik je een aantal tips wat je eraan kunt doen. Ook leg ik uit wat het grootste verschil is tussen een voedselintolerantie en een voedselallergie.

 

Verschil voedselintolerantie en voedselallergie

Voedselintolerantie en voedselallergie, twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Maar ze zijn echt verschillend en dat zit zo:

 

Voedselintolerantie:

Heb je een voedselintolerantie? Dan maakt je lichaam te weinig enzymen aan om bepaalde voeding niet meer goed te kunnen verteren. Bijvoorbeeld als je een lactose intolerantie hebt, dan maakt je lichaam te weinig lactase aan om de lactose in melk te kunnen verteren. De melk komt dan onverteerd in je dikke darm terecht en daar gaat het vergisten. Dat geeft vervelende klachten, zoals een opgezette buik, winderigheid, buikpijn, diarree en misselijkheid.

 

Voedselallergie:

Bij een voedselallergie kun je niet tegen bepaalde eiwitten die in voeding zitten. Bijvoorbeeld, als je een pinda-allergie hebt, dan kan jouw lichaam niet tegen de eiwitten die in de pinda’s zitten en komt je afweersysteem meteen in actie. Je afweersysteem probeert dan met man en macht de eiwitten te lijf te gaan. Er worden antistoffen aangemaakt en er komt histamine vrij. En hiervan ondervind je vervelende klachten, zoals maag- en darmklachten. Maar ook komen vaak klachten voor aan je luchtwegen, huid en ogen.

 

3 meest voorkomende voedselintoleranties

Oké, je weet nu het grote verschil tussen een voedselintolerantie en een voedselallergie. Dan ga ik je ook onthullen welke 3 voedselintoleranties het meeste voorkomen. Hier komen ze: lactose intolerantie, glutenintolerantie en fructose intolerantie. Wat het precies is en wat je eraan kunt doen als je het hebt? Dat lees je hieronder.

 

#1. Lactose intolerantie: je verdraagt geen zuivel

Zoals ik hierboven al beschreef bij de uitleg van wat een voedselintolerantie is: bij een lactose intolerantie maakt je lichaam in je dikke darm te weinig van het enzym lactase aan. Lactase is nodig om de lactose in de melk te verteren. Doordat het verteren in de dunne darm niet lukt, komt de melk onverteerd in je dikke darm terecht en daar wordt nog een poging gedaan om de melk te verteren door het te gaan vergisten. Dat geeft nare klachten als opgezette buik, winderigheid en diarree.

 

Wat kun je doen als je een lactose intolerantie hebt?

Twee dingen! Ten eerste, probeer zuivel in je voeding te vermijden. Vervang het bijvoorbeeld door plantaardige zuivel die gemaakt is van soja, kokos of noten. Ten tweede raad ik je lactasepillen aan. Deze kun je innemen als je bijvoorbeeld in een restaurant niet zeker weet of een gerecht lactosevrij is. Of als je op vakantie bent en veel buiten de deur eet. Of je neemt het in als je een keer zin hebt in iets waar koemelk in zit. Een lactasepil helpt je dan om deze voeding beter te verteren.

Ik heb zelf een lactose intolerantie en ben zelf een grote fan van de lactasepillen van Intoleran. Er zijn 3 lactase producten van Intoleran die heel gewild zijn:

 

#1. Intoleran Lactase 10.000 (36 capsules)

De Intoleran Lactase 10.000 capsules zijn ideaal voor het verteren van grote hoeveelheden lactose of als je erg gevoelig bent voor lactose. Deze lactase capsules bevatten maar liefst 10.000 FCC per capsule.

Intoleran-lactase-10.000-36-capsules-NL-1-768x768BEKIJK HET HIER >>

 

 

#2. Intoleran Lactase 20.000 (50 breektabletten)

De Intoleran Lactase 20.000 is het hoogst gedoseerde lactase tablet! Ideaal als je erg gevoelig bent voor lactose of bij het verteren van grote hoeveelheden lactose uit de voeding.

Intoleran-lactase-20.000-50-breektabletten-NL-1-768x768

BEKIJK HET HIER >>

 

#3. Intoleran Once a Day (30 capsules)

Intoleran Once a Day is de meest gemakkelijke oplossing voor lactose intolerantie: slechts 1 capsule per dag. Ook ideaal voor bijvoorbeeld een vakantie of voor kinderen.

Intoleran-once-a-day-30-capsules-NL-1-768x768

BEKIJK HET HIER >>

 

#2. Glutenintolerantie: je lichaam is niet blij met gluten

Gluten zijn eiwitten die te vinden zijn in sommige granen en graanproducten, zoals tarwe, spelt, rogge en gerst. Je vindt het dan ook veel terug in brood, gebak, taart en veel snacks en kant-en-klare producten. Bij een glutenintolerantie (ook wel coeliakie genoemd) reageert je lichaam heftig op de gluten. Je lichaam maakt antistoffen aan die zelfs jouw eigen cellen aanvallen. Vaak gaat daardoor het slijmvlies in je dunne darmwand ontsteken, met darmproblemen, huidproblemen, tekorten aan voedingsstoffen en vele andere problemen als gevolg.

 

Er zijn ook mensen die niet tegen gluten kunnen, maar dan in een iets minder heftigere vorm, namelijk glutensensitiviteit (ook wel niet-allergische glutensensitiviteit of niet-allergische glutenovergevoeligheid genoemd). Hierbij komen vrijwel alleen je darmen in opstand als je graanproducten eet. Je dunne darm kan de gluten en de fructanen die in de graanproducten zitten niet afbreken en het geheel komt onverteerd in je dikke darm terecht. Vervolgens gaat het in je dikke darm vergisten, waarbij je klachten als buikpijn, winderigheid, diarree en een opgeblazen buik krijgt. Maar ook kun je last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn/migraine, pijn in spieren en gewrichten, foggy mind (heel wazig in je hoofd zijn), tintelingen en/of verdovend gevoel in handen en voeten, huiduitslag en concentratieproblemen. Een behoorlijk lang lijstje met nare klachten.

 

Wat kun je doen als je een niet-allergische glutensensitiviteit hebt?

De beste oplossing is: vermijd graanproducten! En goed dieet dat je zou kunnen volgen is het FODMAP-dieet, waarbij je o.a. granen en fructanen zoveel mogelijk niet meer eet en vervangt voor goede vervangers. Maar graanvrij eten of het volgen van een FODMAP-dieet lukt niet altijd, bijvoorbeeld als je uit eten gaat of als je op vakantie bent in het buitenland. Wat je dan achter de hand kunt houden als idee is om de Fibrase producten van Intoleran te gebruiken. Hieronder geef ik je dan ook graag als tip de Fibrase en de Fibrase Forte capsules die je dan zou kunnen uitproberen:

 

#1. Fibractase capsules (36 stuks)

De Fibractase Capsules bevatten het enzym Alpha Galactosidase.

Intoleran-fibractase-36-capsules

BEKIJK HET HIER >>

 

#2. Fibractase Forte capsules (36 capsules)

De Fibractase Forte Capsules bevatten het enzym Alpha Galactosidase, maar dan in een sterkere variant dan de gewone Fibrase capsules.

Intoleran-fibractase-forte-36-capsules

BEKIJK HET HIER >>

 

#3. Fructose intolerantie: je lichaam is niet blij met de fructose in veel producten

Bij een fructose intolerantie verdragen je darmen heel slecht de voedingsstof fructose. Dit vind je veel terug in fruit, maar ook in vele soorten groenten. En zelfs ook in honing en als toevoeging in heel veel voeding die uit de fabriek komt. Vaak helaas in producten die jij waarschijnlijk heel lekker vindt, zoals koekjes, snoepjes, toetjes en kant-en-klare producten.

Bij een fructose intolerantie is er in je dunne darm een tekort aan het transporteiwit GLUT-5, waardoor de fructose niet verteerd kan worden en onverteerd in je dikke darm terecht komt. Daar gaat het vergisten en voel jij klachten als buikpijn, opgezette buik, diarree, winderigheid en misselijkheid.

 

Wat kun je doen als je een fructose intolerantie hebt?

Het beste wat je kunt doen met een fructose intolerantie is fructose zoveel mogelijk vermijden. Maar dat is best een pittige klus en lukt misschien niet altijd. Wat ik je aanraad is om te kijken of je tegen de Fructase capsules van Intoleran kunt. Hieronder zie je hoe de verpakking eruit ziet en hoe je het kunt bestellen:

 

Intoleran Fructase capsules (36 capsules)

De Intoleran Fructase Capsules bevatten het enzym Xylose Isomerase.

 

Intoleran-fructase-36

BEKIJK HET HIER >>

 

Loop niet te lang rond met je klachten

Voedselintoleranties, zoals lactose intolerantie, glutenintolerantie en fructose intolerantie, komen veel voor. En lang niet iedereen gaat er snel mee naar de huisarts of specialist. Sterker nog: mensen lopen er soms jaren mee rond of komen er nooit of pas veel te laat achter.

Zelf heb ik ook veel te lang rondgelopen met darmklachten, wat achteraf een lactose intolerantie bleek te zijn. Hier heb ik zeker 20 jaar mee rondgelopen zonder dat ik het wist. Ik baal ervan dat ik het niet eerder heb laten onderzoeken en dat ik niet eerder gebruik heb kunnen maken van de lactase capsules van Intoleran. Máár, beter laat dan nooit!

Ik hoop dan ook dat ik je met dit blogartikel trigger om naar een huisarts of specialist te gaan als je al een tijd rondloopt met bijvoorbeeld maag- en darmklachten. Of als je klachten hebt waar je niet precies van weet waar het vandaan komt. Laat het zo snel mogelijk onderzoeken!

Je kunt heel goed met een voedselintolerantie leven en hoe eerder je weet wat je hebt, hoe beter je jouw dieet erop kunt afstemmen. En naast een aangepast dieet kun je dan ook af en toe ondersteunende capsules, zoals die van Intoleran innemen, die je helpen om het eten beter te verteren. Het leven is te mooi om te lang rond te lopen met vervelende klachten, vind je ook niet?

 

Dit is een gesponsorde blogpost en bevat tevens affiliate links. Meer info hierover vind je in mijn disclaimer.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties