Hoe voorzichtig moet je zijn als op een product staat: ‘Kan sporen van melk bevatten’?

0
4515

Moet je oppassen als er op een product staat: ‘Kan sporen van melk bevatten’?

Best wel vaak zie je op een product staan: ‘Kan sporen van melk bevatten’. Houdt dit in dat je dit product met een lactose intolerantie niet moet eten of drinken? Of valt het mee en kun je het product zonder problemen gebruiken? Hieronder vind je tekst en uitleg.

 

Wat betekent ‘Kan sporen van melk bevatten’

Twee zinnen die je regelmatig op een product ziet staan zijn: ‘Kan sporen van melk bevatten’. En een andere zin is bijvoorbeeld: ‘Dit product is gemaakt in een fabriek waar ook melk, soja en noten worden verwerkt’. Mijn gevoel bij deze waarschuwingen is altijd dat een fabrikant gewoon niet aansprakelijk wil worden gesteld als er toevallig melk in een melkvrij product terecht is gekomen. En als je de artikelen in Google erop naleest, dan is dat ook zo. Fabrikanten zetten deze waarschuwingen op het etiket om zichzelf te beschermen tegen wettelijke gevolgen van een ‘besmetting’ met melk. Deze besmetting wordt ook wel kruisbesmetting genoemd.

 

Hoe ontstaat kruisbesmetting dan?

Ergens snap ik de fabrikanten ook wel dat zij er alles aan doen om niet aansprakelijk te zijn. Dat zou hun veel geld kunnen kosten en een beschadigd imago. In veel fabrieken worden namelijk vaak meerdere soorten producten geproduceerd met ieder hun eigen ingrediënten. Een koekjesfabriek produceert vaak verschillende soorten koekjes. Het éne koekje met melk of melkbestanddelen en het andere koekje niet. Hierdoor kán het zijn dat sporen van melkbestanddelen per ongeluk met een melkvrij koekje in aanraking is gekomen. Het risico van een kruisbesmetting is in een fabriek dus altijd aanwezig en een fabrikant kan niet garanderen dat een product altijd melkvrij is.

 

Wat gebeurt er als je een product eet waar ‘sporen van melk’ in kunnen zitten

Vaak gebeurt er helemaal niets en krijg je er geen last van. Want de sporen van melk hóeven er namelijk niet in te zitten. Maar als je heel gevoelig bent voor melk en je je aan een heel streng lactosevrij dieet moet houden, dan kun je last krijgen als er per ongeluk minimale sporen van melk in terecht zijn gekomen.

 

Kun je altijd vertrouwen op wat er op een etiket staat?

Nee, helaas niet. Dat komt omdat fabrikanten niet verplicht zijn om te vermelden of een product sporen van melk bevat. Het kan daardoor zijn dat een product waar geen waarschuwing op staat dus wél sporen van melk kan bevatten. Daarnaast moeten zij natuurlijk wél vermelden dat er een melkbestanddeel in een product zit, zodra een melkbestanddeel daadwerkelijk een ingrediënt is. Maar zij zijn niet verplicht om te vermelden dat er eventueel sporen van melk in een product kan zitten (kruisbesmetting). Zoals hierboven beschreven doen veel fabrikanten dat wel, om niet aansprakelijk te worden gesteld, maar zij zijn het dus niet verplicht.

 

Wat moet een fabrikant wél verplicht op een etiket zetten?

Er is een Europese wet waarin staat dat Europese fabrikanten verplicht zijn om 14 allergenen te vermelden op een verpakking van een product. Deze 14 allergenen zijn: melk, ei, gluten, pinda, sesam, soja, noten, lupine, selderij, mosterd, sulfiet, schaaldieren, vis en weekdieren. Zit in een product dus één of meerdere van deze allergenen, dan moet dat duidelijk zichtbaar op het etiket worden vermeld. Vaak zie je dan op een etiket een vetgedrukt ingrediënt staan of een ingrediënt dat met grotere letters is vermeld.

 

Tip over het lezen van een etiket!

Op een etiket kun je aan de volgorde van de ingrediënten zien hoeveel van dit ingrediënt ten opzichte van een ander ingrediënt in het product zit. Dit begint met een hoge hoeveelheid en daalt met steeds lager wordende hoeveelheden. Neem bijvoorbeeld het product Liga Milkbreak biscuits melk. Hierop staat netjes vermeld wat erin zit en met grote letters staan de allergenen beschreven. Ook zie je aan de volgorde van de ingrediënten hoe de verhoudingen van de ingrediënten is:

 

Ingrediënten Liga Milkbreak biscuits melk

Ingrediënten: TARWEBLOEM (47,7 %), suiker, glucosestroop, koolzaadolie, TARWEZETMEEL, lactose en MELKEIWITTEN 6%, magere MELKPOEDER 5,4 %, geheel gehard palmpitvet, volle MELKPOEDER 3 %, zonnebloemolie, EIEREN, oplosbare TARWEVEZELS, palmpitolie, rijsmiddelen (dinatriumdifosfaat, natriumwaterstofcarbonaat, ammoniumwaterstofcarbonaat), calciumcarbonaat, zout, emulgator (SOJALECITHINE), aroma’s, elementair ijzer, palmolie, vitamine B6.

Allergie-informatie Liga Milkbreak biscuits melk: bevat: glutenbevattende granen, tarwe, melk, eieren, soja.

 

Test het product altijd bij jezelf

Het is eigenlijk best wel een rare situatie: in een product waarop staat ‘dat er sporen van melk in kan zitten’ zitten er misschien geen sporen van melk in. En in een product waar deze waarschuwing niet op staat, kunnen er wél sporen van melk in zitten. Als je extra gevoelig bent voor melk, dan is het dus altijd het beste om het product bij jezelf te testen. En het beste is om dit over een tijd weer te herhalen en te checken hoe je erop reageert, want elke productie kan weer anders zijn. Je kunt dus niet 100% vertrouwen op het etiket, dus blijf altijd waakzaam en test het product bij jezelf.

 

Wat is mijn eigen ervaring?

Om heel eerlijk te zijn koop ik gewoon producten als de waarschuwing ‘Kan sporen van melk bevatten’ erop staat. En ik moet zeggen dat ik er tot nu toe geen last van heb gehad. Mijn darmen blijven rustig als ik het product eet of drink. Ik ben daarentegen wél direct gaan stoppen met het kopen van producten waar zeker weten melk of melkbestanddelen in de ingrediënten zit. Sinds ik weet dat ik een lactose intolerantie heb, laat ik deze producten in de schappen staan. Een andere verandering in mijn leven is dat ik veel meer zelf ben gaan koken of bakken met verse ingrediënten. Daardoor kan ik mijn lactosevrije dieet goed onder controle houden als ik thuis ben. Lactosevrij koken en bakken is daardoor een hobby van mij geworden en daar ben ik blij mee. Elk nadeel heeft dus zijn voordeel, haha!

 

Wat zijn jouw ervaringen met het eten of drinken van producten waarop staat vermeld: ‘Kan sporen van melk bevatten’? En heb je nog tips die je graag met ons wilt delen? Zet het gerust hieronder. En vergeet niet,

Kleine waarschuwing: Blij Lactosevrij en de genoemde supermarkten/winkels/producenten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie op de etiketten van producten en eventuele gevolgen bij consumptie van de hierboven vermelde producten. Check altijd de verpakking en test het product altijd bij jezelf!

Bedankt voor de inspiratie, Allergiedietisten.com.

GEEF EEN REACTIE

avatar
wpDiscuz